Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

22.7.2018

Riika, veit sydämeni - ensikertalaisen vinkit Baltian pikku Pariisiin

Täällä kirjoittelee onnellinen matkalainen - kolmen päivän reissu Latvian kauniiseen pääkaupunkiin on takana päin! Vaikka helle vei minusta hieman mehuja, näimme ja koimme paljon, itseasiassa juuri sopivasti. Ilmojen vuoksi vietimme koko loman ulkona, ja hyvä niin, jäi katsottavaa myös seuraavaan kertaan.

Riika ylitti odotukset kaikilta osin, ja tässä postauksessa annan omat vinkkini näin ensikertalaisen näkökulmasta. Kaupunkia ei suotta kutsuta pikku Pariisiksi, paitsi että Riika ei ole ollenkaan pieni.

Hotellimme oli niin huikea, että siitä kirjoitan vielä oman postauksensa. Mutta nyt suloisen kaupungin kaduille, kujille ja puistoihin ensikertalaisen silmin!

Minulla ei ollut matkan suhteen mitään odotuksia, eikä oikein käsitystä siitä millainen kaupunki meitä odottaa. Saavuimme aamupäivän lennolla, ja otimme bussin 22 keskustaan. Hotellimme sijaitsi Raina Bulvarisilla, ja sen lähin pysäkki oli nimeltään Autoosta. Bussimatka kesti parikymmentä minuuttia.

Julkinen liikenne Riiassa on erinomainen, ja turisti voi halutessaan ostaa jo lentoasemalta yhden, kahden tai kolmen päivän bussilipun, jolla voi kulkea mielin määrin kaupungissa. Paluumatkamme alkoi taksikyydillä, jonka maksoimme jo hotellissa. Matka kesti aamulla lentokentälle kymmenen minuuttia.

Ensivaikutelma Riiasta muistutti minua Budapestista - siitä tuli heti lämpöiset fiilikset. Talot olivat kauniita, puistot vihreitä, ja kuten Tonava halkoo Budapestia jakaen kaupungin uuteen ja vanhaan, samoin Daugava virtaa monien siltojen alla.

Hotellimme Grand Poet by Semarah sijaitsi Raina Bulvarisilla. Hotellin ja vanhankaupungin välissä oli upea Bastejkalns-puisto.

Missä kävellä, katsella ja ajella Riiassa?

Riian vanhakaupunki on ihastuttava, tarpeeksi laaja, mutta täysin jalan hallittavissa. Tunnelma on kuin menneisyydestä: upeat hansakauppiaiden kiltatalot, punatiiliset goottikirkot, flaamislaistyyliset talopäädyt, ja tietenkin jugend, joka on koko kaupungissa läsnä sadoissa taloissa.

Vanhassakaupungissa sijaitsee monta nähtävyyttä, kuten esimerkiksi Ruotsalainen portti, Pyhän Pietarin kirkko, Mustapäiden talo ja niin edelleen, mutta myös valtava määrä ravintoloita, jotka ovat laittaneet sievät terassinsa kukin ja rottinkikalustein. Aukiot ovat myös täynnä ravintoita. Joka kulman takana on myös pieniä putiikkeja, joissa pääasiassa myydään matkamuistoja. Katseltavaa siis riittää.

Vanhankaupungin ulkopuolella on monia mielenkiintoisia kaupunginosia. Jugend-rakennuksia, joita kaupungissa on satoja, voi ihailla Elisabetes Ielalla ja Alberta Ielalla. Elisabetes Ielalla on myös merkkiliikkeitä ja ravintoloita, suurlähetystöjä ja varakkaamman väen asuntoja. Alberta Iela on jugend-korttelin keskus.

Ostimme Hop On Hop Off-bussiin liput, ja ajelimme kaikki reitit. Sillä tavalla kaupungista sai aika hyvän yleiskuvan, ja oppi pintapuolisesti myös Latvian historiaa. Näimme siltoja, upean pääkirjaston, presidentinlinnan ja suuret kauppahallit.

Riian puistot

Riian puistot ovat kauniita! Kävelimme joka päivä useita kertoja Bastejkalnsin halki. Puisto kumpuilee, ja sitä halkoo pieni kanaali, ja puisto jatkuu Kronvalda-nimisenä. Kävimme ajelemassa myös kanaaliristeilyllä, ja se oli tosi kivaa, sillä vene matkasi myös Daugava-joelle (jonka suomalainen nimihirvitys on Väinäjoki). Kanaalilla voi myös soudella ja suppailla.

Puisto jatkuu Vapaudenpatsaan ohi ja Laima-kellolle, ja kaunis Kansallisooppera seisoo toisessa päässä.

Toisena iltana ostimme Laima-suklaakaupasta muutaman konvehdin, ja pidimme pimenevässä puistossa konvehtimaistiaiset. Puistossa oli avaraa, ja edelleen paljon ihmisiä, joten mitään turvattomuuden tuntua siellä ei ollut.

Missä syödä Riiassa?

Ruoka on tärkeää kaupunkilomalla, jotta jaksaa kävellä! Hotellimme aamiainen oli erinomainen, mutta siitä huolimatta tarvitsin lämpimän ruuan suht aikaisin. Ja illallinenhan on se hauskin ateria, joskin sen jälkeen tarvitsee kävellä ja sulatella hetken.

Il Patio Kalku Iela 6

Tulopäivänä osuimme melkein heti tähän italialaisravintolaan, jonka sisätilat ovat hurmaavat punatiiliset kellarit. Tilasimme pizzat, jotka osoittautuivat erinomaisiksi. Meillä oli myös nuori, erittäin hyvää englantia puhuva tarjoilijakaveri, joka jutteli mielellään ja vastasi muutamaan kysymykseemme. Il Patio näkyi saaneen Tripadviserin Excellence-maininnan.

Forest, Raina Bulvaris 21

Kotikadullamme Raina-bulevardilla oli tämä viehättävä ravintola, jonne meille varattiin pöytä hotellista. Forest oli sisältä todella kaunis, ja ruoka oli latvialaista modernilla tvistillä. Minä tilasin alkuruuaksi todella hyvän salaatin. Pääruuaksi otin ankkaa, mies otti pastaa. Yllärinä saimme tervehdyksen keittiöstä ja välisorbetin (karpaloa). Miinusta siitä, että ravintolassa ei ollut ilmastointia. Palvelu oli erittäin ystävällistä, ruoka hyvää, muttei mitenkään erikoista.

Lido, Elisabetes Iela 65

Lidoja on kaupungissa useita, ja on sinänsä mainio konsepti: ruokaa saa kerätä lautaselle eri pisteistä, ja siitä maksetaan määrän mukaan kassalle. Ruoka on latvialaista, ja jos tykkää lihasta, niin täältä sitä ainakin saa. Osuimme pahimpaan ruuhkaan, ja saimme jonottaa aika kauan. Otin myös InstaStoriesin puolelle videoa, mutta sain aika tylyn kiellon lopettaa. Outoa, sillä mainostahan sekin on paikalle.

Ruoka oli hyvää, otin kanaa, lihapullaa, salaatteja ja röstiperunaa (nam), ja juotavaksi karpalomehua. Miinusta tulee levottomuudesta, ruokarauhasta ei ollut tietoakaan, ja koko paikassa oli vähän sellainen massaruokailun tuntu. Oli vaikea löytää pöytää, haarukat olivat loppu, ja sellaista pientä ärsyttävää.

Table 7, Kalku Iela 2

Table 7 ei ole kovin korkealla Tripadvisorin ranking-listalla, mutta mepä tykättiin siitä niin, että söimme siellä kolmesti! Table 7 on gastropub, eli ruoka on mutkatonta, mutta maukasta. Burgerit olivat mahtavia, caesar-salaatti runsas, ranskalaiset rapeita ja viini kylmää. Palvelu oli myös mutkatonta ja toimivaa. Terassi oli sievä, mutta niin oli sisäpuolikin ravintolassa. Ja vatsansa saa täyteen!

Riika, Radisson Blu Latvija, Sky Bar

Drinkit näköalalla

Radisson Blu Hotel Latvija, Elisabetes Iela 55

Jos tykkää katsella kaupunkia lintuperspektiivistä, voi kiivetä Pyhän Pietarin kirkon torniin. Mepä sen sijaan ajelimme Radisson Blu Hotel Latvijan 26. kerrokseen näköalahissillä, ja parkkeerasimme Sky Bariin. Rosé-lasillinen maksoi 6,5 euroa, ja edessä oli koko Riika. Hotellin edessä on kultakupolinen ortodoksikirkko, jossa kävimme myös. Paikansimme hotellimmekin ja monta muuta kohdetta.

Sky Barin naistenhuone oli myös varsin hulppea - ikkunat lattiasta kattoon.

Kolonade, Brivibas Bulvaris 26

Kolonade sijaitsee Bastejkalns-puiston laidalla Kansallisoopperaa vastapäätä, ja ruokailu siellä jäi haaveeksi, ehkäpä ennen tai jälkeen oopperaesityksen? Ravintola on profiloitunut viiniravintolaksi (400 erilaista viiniä), ja Tripadvisorin ranking-listalla sijalla 31. Ruuan erinomaisuudesta en osaa sanoa, mutta ravintola oli todella kaunis! Tulimme sinne vain istuksimaan, mutta saimme jälleen kerran hyvää palvelua. Istuimme niin, että minä sain ihailla Oopperataloa ja puistoa sen edessä, mies taas näki paikaltaan Vapaudenpatsaan ja Laima-kellon. Kolonade näytti kutsuvalta myös kanaaliveneestä.

Pyhän Pietarin kirkon aukio

Aukio oli tosi vilkas, sillä siellä oli meneillään jonkinlainen taidenäyttely. Samanlaiselle lasikuitunallelle jokaisesta itsenäisestä maasta oli maalattu maata kuvaava "turkki". Löysimme Suomi-nallenkin, taiteilijaa en muista.

Aukiolla oli useita ravintoloita, ja tietysti illan trubaduuri, joka lauloi tosi hyvin. Istuksimme illan vilinässä katsellen nallekavalkadia ihastelevia ihmisiä ja kuuntelimme laulajaa.

St. Petrus, Skarnu Iela 11

St.Petrus oli viimeisen iltamme jälkiruokapaikka, ja söimme aivan ihanat mustikkakakut, jotka uivat vaniljakastikkeessa, päällä oli jonkinlainen kreemi. Kyytipojaksi otin piparminttuteetä. Ravintola oli aivan Pyhän Pietarin kirkon takana. Ruoka on modernia latvialaista. Kuten niin monet muutkin ravintolat, joita näimme, tämäkin oli sisustettu todella kauniisti.

Berga Bazars, Elisabetes Iela 83

Kauniit 1800-luvulla rakennetut kauppakorttelit ovat nykyään modernien ravintoloiden, kauniiden liikkeiden ja iltakonserttien paikkoja. Me kävimme siellä aamukymmeneltä, joten se oli kyllä täysin väärä hetki mennä kortteleihin. Ihmisiä oli aamiaisella suloisilla terasseilla, ja liikkeet availivat oviaan.

Missä ja mitä shoppailla Riiassa?

Riiassa on monta kauppakeskusta, suuriakin. Kävimme vain yhdessä, joka oli Galerija Centrs vanhankaupungin sydämessä. Ostarissa oli edustettuina monet merkit Massimo Duttista lähtien, mutta ketjuliikkeet eivät kiinnostaneet. Mutta: yhden tosi kivan putiikin löysin ostarin kolmannesta kerroksesta! Nyt mekkoihmiset huomio: Orange! Tänne pitää päästä seuraavalla kerralla, ja mielellään syksyllä. Mekot olivat aivan ihania! Naisellisia! Ostin sinivalkomustakuvioisen kesämekon, jossa on tyllialushame... Hintaa mekolle jäi alennuksen jälkeen seitsemänkymppiä.

Elisabete Ielalla on merkkiliikkeitä, mutta ei siinä määrin kuin maailman metropoleissa. Löysin kauniit, italialaiset nahkasandaalit liikkeestä nimeltä Balta Kumode, Elisabet Iela 57-1., ihan lähellä Radisson Blu Hotel Latvijaa. Liikkeessä oli meneillään mojova alennus. Italialaisten laatukenkien valikoima oli laaja, ja teki mieli ostaa toisetkin sandaalit. Tänne palaan myös, jos ja kun vielä Riikaan tulen.

Ja löytyiväthän ne perinteiset tuliaisetkin: pieni akvarelli ja joulukoriste kuuseen.

Meripihkalta ei voi välttyä Riiassa. Meripihkakoruja saa katumyyjiltäkin, mutta erikoisliikkeitä on varsinkin vanhassakaupungissa pilvin pimein. Amber Line on ketju, jolla on useita liikkeitä Riiassa. Ostin kauniit riipuskorvikset Skunu Iela 6.n liikkeestä. Ja taas kerran pitää kehua ystävällistä palvelua.

Torna Iela oli myös kiinnostava katu pienine kauppoineen ja ravintoloineen. Ihmisillä oli aikaa istuskella ravintoloissa ja kahviloissa, niin oli meilläkin.

Ruoka on aina kiinnostava elementti. Ostin mukaan jotain pientä, puuropusseja, Laiman marsipaania ja Riian mustaa balsamia, eli yrttilikööriä syysflunssan torjuntaan.

Narvesen-kioskit olivat vähän kuin meidän Ärrät, niistä sai pientä syötävää, kortteja, mehua, suklaata, lehtiä, postimerkkeä ja pikkurihkamaa.

Seuraavalla Riian-matkalla:

Jugend-korttelit ajan kanssa - nyt niiden tutkiminen jäi pintapuoliseksi.

Kansallisooppera - talo näytti upealta, ja kun tutkailin syksyn ohjelmaa, se oli varsin perinteinen. Talo kiinnostaa minua kovasti!

Museot - täytyyhän sitä muutamassa museossa käydä, miten olisi taidemuseo, kansallismuseo tai miehitysmuseo?

Rantaravintolat - nämä näkyivät jokiristeilyllämme, ja jos ne oikein paikannan, katu on Andrejostas Iela.

Tällainen kosketus oli Riikaan, toivottavasti sait tästä postauksesta vinkkejä, varsinkin, jos olet ensi kertaa menossa sinne. Minun ensivaikutelmani oli, että Riika muistutti todella paljon Budapestia. Rappioromantiikka taitaa olla mennyttä, sillä kaupunkia kunnostetaan kovaa vauhtia.

Jos sinulla on hyviä vinkkejä, laittele ihmeessä kommenttiboksiin viestiä!

Lämpöistä viikonalkua!

12 kommenttia:

1. Kiitos, olipa tosiaan mahtava postaus ja kuvat. En ole koskaan ajatellut tuolla käyväni, mutta nyt täytyy harkita uudelleen. Plussaa vielä se, että sijaitsee suht lähellä.
    Terv, Minna

Vastaukset
    1. Riika on tosiaan vain tunnin lennon päässä! Suosittelen kyllä kovasti Riikaa, kyllä siellä tekemistä löytyy, jos haluaa. Tai sitten vain ihan hengailua.

Poista
  2. Olipa upea postaus, kiitos! Latvian valtion matkailutoimisto ei pysty samaan kuin sinä.

Vastaukset
    1. Ihana, kun tykkäsit. Mä tein tätä postausta kaikkineen kuusi tuntia...

Poista
  3. Kävimme Riikassa vuonna 2000 pääsiäisenä, kirsikkapuut kukkivat ja lämpöä oli +28c. Ihana kaupunki. Kävimme mainitsemistasi museoista miehitysmuseossa ja oli kyllä hatkähdyttävä paikka. Muistaakseni latvialaisista on 2.maailmansodan aikana kuollut joka neljäs...maalla on karu historia. Jäänyt isojen maiden jalkoihin mennen tullen ja palatessa.
    Satuimme myös tuomiokirkkoon mahtavaan pääsiäiskonserttiin. Allegrin Miserere huippusolisteilla oli hyviä kylmiä väreitä aiheuttava :)
    Uutta reissua pitäisikin alkaa suunnitella...

Vastaukset
    1. Miehitysmuseo olikin ihan hotellimme lähellä. Mä uskon, että on vaikuttava!

Voi noita rohkeita pieniä Baltian maita, menivät reippaasti Natoonkin heti kun vain voivat. Olen seurannut ikäni hyvin läheltä Viron taivalta, sillä vanhemmillani on Virossa läheisiä ystäviä, jo 80-luvun alusta. Ovat nytkin siellä. "Laulava vallankumous" koskettaa näin musiikki-ihmisenä, samaahan tekivät aikanaan meidänkin kultakauden taitelijat pyrkiessään eroon Venäjästä, Sibelius etunenässä Ateenalaisten laululla ja Suomi herää-kuvaelman musiikillaan, ja siitä 7. osa Finlandia on meille rakas edelleen.

Ah, Miserere on todella kaunis, ja se oli varmasti upea kokemus! Kävimme muuten katsomassa Pyhän Pietarin kirkkoa, ja ne urut muuten - ihan mielettömät, ovat toiseksi suurimmat urut Euroopassa.

Uutta reissua täälläkin suunnittelen, jos saisi siipan innostumaan oopperakäynnistä, hän kun on enemmän kantrimiehiä.

Poista
  4. Kerroit todella hyvin Riiasta. Riika vei minunkin sydämeni. En osannut odottaa sellaista helmeä, vaikka tiesin sen olevan maailmanperintökohde ja 2014 Euroopan kulttuuripääkaupunki.Soisin muidenkin suomalaisen löytävän tämän Itämeren rannan helmen. Riika on kaiken lisäksi helpon (hyvä tie) ja lyhyen (4h, 311 km) automatkan päässä Helsingistä (+ merimatka). Ikävää, että jotkut ajavat näköjään 200 km Latvian rajalle halvan viinan ostoon, mutta eivät jaksa ajaa niitä 100 lisäkilometriä kulttuurin perään Riikaan asti.

Vastaukset
    1. Sama juttu täällä, se on kyllä helmi. Vanhempani ovat ylistäneet Riikaa monta monituista kertaa, mutta piti päästä itse näkemään miten upea kaupunki se onkaan. Ja miten helppo sinne on mennä! Mä en oo ikinä oikein ymmärtänyt tuota halvan viinan perässä matkustamista, mutta kai se on joillekin tärkeää.

Poista
  5. Kiitos kierroksesta. Taas tuli yksi uusi kaupunki käytävien listalle.

VastaaPoista
  6. Hei,Riika on todella ihana ja kaunis kaupunki.Siihen pieni junamatka,niin pääsee tutustumaan Jurmalaan!Tosi kiva postaus teidän reissusta.Mukavaa loppukesää.T:Pauliina

Vastaukset
    1. Jurmala olisikin kiva ihan vaikka yöpymisen kanssa. Ehkä ensi kesänä? Kiitos sulle samoin helteistä ja onnellista kesää!

Poista

Viestit hyvässä hengessä ovat aina tervetulleita!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.